Rec.(2000) 5 o tworzeniu struktur dla udziału obywateli
i pacjentów w decyzjach dotyczących ochrony zdrowia
(Przyjęte przez Radę Ministrów 24 lutego 2000 r na 699
spotkaniu Ministrów Delegatów)
Na podstawie artykułu 15 b. statutu Rady Europy, Rada
Ministrów;
Mając na względzie, ze celem Rady Europy jest tworzenie
wspólnoty pomiędzy jej członkami, a to może być osiągane poprzez podjęcie
wspólnych działań dotyczących zdrowia publicznego;
Mając na względzie artykuł 11 Europejskiej Konwencji Socjalnej o ochronie
zdrowia;
Przywołując artykuł 3 Konwencji Biomedycznej na podstawie którego strony
są zobowiązane do zapewnienia "sprawiedliwego dostępu do ochrony zdrowia
na odpowiednim poziomie" i artykuł 10 w którym zapewnia każdemu informację
o jego zdrowiu;
Mając na względzie Konwencje Ochrony Osobowej w aspekcie Automatycznego
Przetwarzania Danych Osobowych (ETS Np. 108) i zaleceniem nr. R(97) 5
jak również zalecenie nr. R (97) 17 dotyczące rozwoju i wprowadzania
systemów poprawy jakości w ochronie zdrowia;
Mając świadomość raportu Zgromadzenia Ogólnego Rady Europy dotyczącego
reprezentacji i udziału społecznego jako narzędzia demokracji (Doc. 7781(1977));
Zwracając uwagę na doniosłość Programu 21 Światowej Organizacji Zdrowia,
dla Europy i niedawnego dokumentu o prawach pacjenta i współuczestnictwie
społecznym;
Przywołując Amsterdamską Deklaracje Promocji Praw Pacjenta w Europie;
Zauważając ze Ljublianska Karta o Reformie Ochrony Zdrowia, poparta przez
WHO, akcentuje rolę człowieka i daje obywatelom głos i prawo wyboru na
sposób w jaki ochrona zdrowia jest tworzona i w jaki ma działać;
Następnie ze względu na wagę Ottawskiej Karty Promocji Zdrowia (1986)
i Deklaracji z Jakarty o Głównych założeniach Promocji Zdrowia w 21 wieku
(1997) jako kierunku wprowadzania zasad zdrowia publicznego;Uznając iż
ochrona zdrowia ma być kierowana na pacjenta;
Mając na uwadze ze obywatele winni brać udział w decyzjach dotyczących
ochrony ich zdrowia;
Uznając fundamentalne prawo obywateli w wolnym i demokratycznym społeczeństwie
do określania celów w sektorze ochrony zdrowia;
Uznając znaczenie jakie mają organizacje obywatelskie i wzajemnej pomocy
pacjentów, konsumentów, ubezpieczonych, dla reprezentowania interes "użytkowników"
ochrony zdrowia i uznając iż zasadniczą ich rolą jest wsparcie jaki służenie
swym członkom;
Mając na uwadze, ze uczestnictwo w procesie podejmowania decyzji doprowadzi
do społecznej akceptacji celów w polityce ochrony zdrowia;
Zważywszy ze jest nieuniknione dla każdego państwa członkowskiego poszerzenie
świadomości społecznej dotyczącej problemów zdrowia, promocja zdrowego
trybu życia, profilaktyki i brania odpowiedzialności za ich własne zdrowie;
Uznanie faktu ze uprawnienia obywateli ożywiając przedstawicielską demokrację,
wzmacniając wspólnotę społeczną, prowadzą do poprawy funkcjonowania systemu
ochrony zdrowia i poprawiają równowagę interesów i partnerstwo pomiędzy
rożnymi uczestnikami tego systemu;
Świadomi, ze uprawnienie pacjentów i uczestnictwo obywatelskie może zostać
osiągnięte tylko przy wprowadzeniu podstawowych prawa pacjenta
zaś uczestnictwo obywateli jest narzędziem do pełnego wprowadzenia
tych praw w codziennym życiu;
Uznając za możliwe wiele poziomów zaangażowania obywateli, poczynając
od możliwości wpływania na całość administracji systemu ochrony zdrowia
i uczestnictwa w procesie podejmowania decyzji, poprzez możliwość bardziej
szczegółowych spraw, reprezentowanych przez organizacje pacjentów czy
obywateli, poprzez reprezentantów w rządach lub władzach wykonawczych
zarządzających placówkami ochrony zdrowia, do bezpośredniego wpływu na
świadczenie usług zdrowotnych poprzez wolność wyboru;
zaleca rządom krajów członkowskich by:
- zapewniły uczestnictwo obywateli we wszystkich aspektach
działania systemu ochrony zdrowia, na narodowym, regionalnym i lokalnym
poziomie, proces ten winien być obserwowany przez wszystkich zarządzających
systemem ochrony zdrowia w tym profesjonalistów, ubezpieczycieli i władze;
- podjęły działania by akty prawne odzwierciedlały
wskazówki zawarte w załącznikach do tej rekomendacji;
- utworzyły oficjalne struktury i taką politykę która
promować będzie udział obywateli i prawa pacjentów, o ile te działania
nie zostały podjęte do teraz;
-dostosowały swe działania tak by stwarzały warunki
powstania i wzrostu w państwach członkowskich organizacji obywatelskich
"użytkowników" ochrony zdrowia, jeśli jeszcze takie warunki nie są stworzone;
- wspierały jak tyko można najszerzej rozpowszechnianie
tych zaleceń i ich wyjaśnień, otaczając szczególna uwagą wszystkie te
osoby i organizacje, których celem jest współudział w procesie decyzji
dotyczących ochrony zdrowia.
Załącznik do rekomendacji Rec (2000) 5
Wskazówki
I. Uczestnictwo obywateli i pacjentów jako proces demokratyczny
1.Prawo obywateli i pacjentów do wpływu na decyzje
dotyczące ochrony zdrowia, jeśli chcą tego, musi być uznane za fundamentalną
i za integralną cześć każdej demokratycznej społeczności;
2. Rządy powinny rozwijać politykę i strategie, promującą prawa
pacjentów i obywatelskie uczestnictwo w podejmowaniu decyzji dotyczących
ochrony zdrowia, rozpowszechniając ja, monitorując i ulepszając.
3. Uczestnictwo pacjenta/obywatela powinno być integralna częścią
systemu ochrony zdrowia i jako taki, koniecznym elementem współczesnych
reform służby zdrowia;
4. Podejmowanie decyzji powinno mięć bardziej demokratyczny charakter
poprzez zapewnienie:
|
- jasnego określenia odpowiedzialności
za decyzje podejmowane w zakresie opieki zdrowotnej;
- odpowiedniego wpływu zainteresowanych grup, takich jak obywatelskie
stowarzyszenia działające w obszarze związanym ze zdrowiem, nie tylko
udziałowców (zawodowcy, ubezpieczyciele, itp);
- powszechny dostęp do debat poświęconych tej tematyce;
- szerokie uczestnictwo obywateli dla określenia problemów i dalszego
rozwoju aktywnej polityki; uczestnictwo to nie powinno być ograniczane
do rozwiązywania problemów i czy też prostego wyboru pomiędzy wariantami
proponowanego rozwiązania; |
5. Publiczne debaty powinny być używane dla zwiększenia
aktywności obywateli.
II. Informacja
6. Dla ułatwienia współudziału obywateli, informacje
na temat ochrony zdrowia i mechanizmów podejmowania decyzji powinny być
szeroko rozpowszechniane. Powinny być łatwo dostępne, aktualne, zrozumiałe
i istotne.
7. Rządy powinny poprawiać i wzmacniać swą komunikacje społeczną
by strategia informacyjna była dostosowana do tej grupy społecznej do,
do której jest adresowana.
8. Regularne kampanie informacyjne i inne metody takie jak informacje
przez "gorące linie" telefoniczne powinny zostać użyte w celu wzmocnienia
publicznej świadomości praw pacjenta. Odpowiednie mechanizmy referencyjne
powinny powstać dla tych pacjentów którzy potrzebują dodatkowych informacji.(
uwzględniając ich prawa i istniejące praktyki).
III. Drugoplanowa polityka dla aktywnego uczestnictwa
9. Rządy powinny stworzyć warunki, dla społecznego uczestnictwa
i odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji w ochronie zdrowia.To implikuje:
|
- ustanowienie lub wzmocnienie
mechanizmu i/lub struktur do takiego udziału głosu pacjentów i obywatela
by stał się on istotny dla całego systemu ochrony zdrowia na każdym
szczeblu administracyjnym i w każdym regionie, na szczeblu federalnym
lub narodowym w rządach; - popieranie demokratycznych procedur służących
do nominacjom i wyborom obywatelskiej reprezentacji w komisjach etycznych,
zarządach i strukturach doradczych i innych odpowiedzialnych za podejmowanie
decyzji związanych ze zdrowiem; - zaangażowanie obywateli i osób korzystających
z opieki zdrowotnej w zarządzanie strukturami systemu opieki zdrowotnej; -
wprowadzenie dynamicznego monitorowania procesów uczestnictwa, w których
obywatele biorą udział; - zapewnienie wszystkim istotnym grupom społecznym
dostępu do uczestnictwa na jednakowych zasadach; - eliminacje finansowych,
geograficznych czy kulturalnych, językowych ograniczeń takiego współuczestnictwa; -
promocje dodatkowej pomocy dla wrażliwych grup aby ułatwić ich uczestnictwo; -
poparcie edukacji i ćwiczenia umiejętności obywateli w celu rozwoju
demokratycznego współuczestnictwa; |
10. Rządy państw powinny prowadzić politykę która
stworzy dogodne warunki do wzrostu liczby członków, orientacji i zadań społecznych
organizacji ludzi korzystających z systemu opieki zdrowotnej:
|
- stworzenie legalnej podstawy do uczestnictwa
obywateli w zarządzaniu służbą zdrowia i firmach ubezpieczeniowych; -
stworzenie korzystnych warunków, zarówno w prawnym jaki i podatkowym
systemie, dla zakładania i kierowania tego typu organizacjami, budżet
przeznaczony na ochronę zdrowia, gdy tylko możliwe, powinien zawierać
środki na działalność takich organizacji; - stworzenie korzystnych
legalnych warunków do wsparcia finansowego dla takich organizacji
przez uprzemysłowione gałęzie jednocześnie unikając konfliktu interesów
obu grup; - stymulowanie współpracy, gdzie się tylko da, pomiędzy organizacjami
z jednoczesnym poszanowaniem ich odrębności. Stowarzyszenia obywatelskie
działające w dziedzinie zdrowia powinny ze sobą współpracować dla
wypracowania wspólnych strategii. - ułatwienie maksymalnej liczbie
osób dostępu do takich usług i pomoc takich organizacji - finansowanie
działań tych organizacji dla w informowaniu swoich członków i ogółu
społeczeństwa w zakresie problematyki zdrowia; - umożliwienie tym
organizacjom do zajęcia właściwego miejsca wśród innych grup interesów
działających w ochronie zdrowia (organizacje zawodowe, ubezpieczyciele,
etc); - zachęcanie do demokratycznych i etycznych debat w takich stowarzyszeniach; - rozwój otwartych i jawnych relacji pomiędzy władzami publicznymi i
stowarzyszeniami; |
11. Powinien być prowadzony uzupełniający monitoring
przez:
|
- publikowanie corocznych
raportów na temat postępów w zakresie uczestnictwa obywateli w procesie
podejmowania decyzji mających wpływ na ochronę zdrowia;
- gwarancje iż każdy kontrakt zawarty przez władze publiczne lub pomiędzy
kluczowymi operatorami w systemie ochrony zdrowia zawierał będzie
zobowiązanie rozwoju obywatelskiego/pacjentów uczestnictwa;
- kształcenie profesjonalistów w komunikacji i w praktycznym uczestnictwie;
- rozwój, w porozumieniu z NGO, programów badawczych na temat uczestnictwa
pacjentów/obywateli w procesie badań zdrowotnych i najbardziej efektywnych
mechanizmów zapewnienia uczestnictwa w procesie podejmowania decyzji
związanych z ochrona zdrowia. |
IV. Mechanizmy uczestnictwa
12. Obywatele powinni uczestniczyć w procesach
legislacyjnych w ochronie zdrowia: w projektowaniu ustaw, ich realizacji
i dalej, w ich przyszłych nowelizacjach. To powinno być osiągane przez
udział i przez publiczne debaty;
13. Obywatele/pacjenci powinni mięć możliwość w udziału w określaniu
priorytetów w ochronie zdrowia.W tym celu, wiele różnych aspektów ustalenia
priorytetów powinno zostać dokładnie wyjaśnionych aby zapewnić odpowiedzialne
uczestnictwo społeczne. Cele, wyniki i zakresy odpowiedzialności związanej
z decyzjami musza zostać jasno określone, jako wynikające z alokacji zasobów,
reorganizacji systemu ochrony zdrowia i relacji pomiędzy różnymi komponentami
w systemie ochrony zdrowia.
14. Punkt widzenia i oczekiwania pacjentów powinny być brane pod
uwagę przy ocenie jakości systemu ochrony zdrowia. Pacjenci powinni móc
dokonywać ocen tak bezpośrednio we własnym imieniu jak i przez swoje organizacje.
Umowy z wykonawca usług zdrowotnych powinny zawierać dołączone odpowiednie
klauzule.
15.Pacjenci i ich organizacje mają mieć zagwarantowany dostęp do
odpowiednich mechanizmów dla dochodzenia swych praw w indywidualnych przypadkach,
co może być uzupełnione nadzorem niezależnego organ. Żeby te mechanizmy
były efektywne powinny mieć szerokie zastosowanie, obejmując także formę
mediacji. Oficjalna procedura skargi powinna być prosta i łatwo dostępna.
Finansowe bariery równego dostępu do tych mechanizmów powinny zostać usunięte,
albo poprzez darmowy dostęp albo przez subsydia dla ludzi o niskich dochodach
którzy chcą z niej skorzystać.
16. Systematyczne zbieranie i analiza skarg pacjentów ma służyć
informacji o jakości opieki zdrowotnej i być wskazaniem obszarów i aspektów
wymagających naprawy.
|